Actueel

 

 

2018, 2 maart

 

   Gisteren ontving ik een email van Julia Petersen, kunsthistorica in Buenos Aires. Zij bereidt een publicatie voor over het Instituto de Arte Moderno en over de Premio Marcelo De Ridder aldaar. Als ik het goed begrijp was het instituut van 1949 tot 1952 actief op het gebied van tentoonstellingen, theater, dans, muziek en lezingen. Ignace Lilien trad er op in 1950, tijdens een van zijn Zuidamerikaanse reizen. En Julia wil daar enige aandacht aan besteden.

 

 

 

2017, 19 oktober

 

   Ik kreeg een bericht van de Noors-Russische sopraan Elizaveta Agrafenina, dat zij de Chansons des mendiants gaat uitvoeren. Zij zal worden begeleid door de pianist Stephen Higgins. Er zijn twee concerten in Amsterdam: op 24 november in TOON (Jan Evertsenstraat 4, 19.00 uur) en op 25 november in Salon de IJzerstaven (Bickersgracht 10, 20.30 uur).

Ik heb Elizaveta uitgenodigd voor nog een derde uitvoering en wel in de serie Dutch Masters Chamber. Dat concert vindt plaats op zondag 14 januari 2018 in de Sweelinckzaal van het Conservatorium van Amsterdam, aanvang 15.00 uur. Ik begeleid haar dan zelf.

Elizaveta kwam de liederen op het spoor via de cd-box Forbidden music in world war II.

 

 

 

2016, 14 november

 

   De op 22 oktober 2015 aangekondigde biografie van Karl Rankl door Nicole Ristow is verschenen (hoewel het officiële publicatiejaar 2017 is): Karl Rankl. Leben, Werk und Exil eines österreichischen Komponisten und Dirigenten (Neumünster, 2017). In de rubriek 1927-1938 van deze site (literatuuropgave) vermeld ik in hoeverre Ignace Lilien in de biografie ter sprake komt.

 

 

 

2015, 22 oktober

 

   Carine Alders ontmoette tijdens een symposium in Schwerin de Duitse muziekwetenschapper Nicole Ristow (Hamburg). Volgend jaar verschijnt haar biografie over dirigent Karl Rankl (1898-1968), waarin ook de wereldpremière van Liliens opera Die große Katharina ter sprake zal komen.

 

 

 

© Arnold Schönberg Center

 

 

 

2015, 24 september

 

     The Gramophone bespreekt de cd-box 'Forbidden Music in World War II', waarin een hele cd gevuld is met al bestaande opnamen van liederen en kamermuziek van Ignace Lilien (zie Discografie).

   Tim Ashley schrijft: "Lilien, whose day job as a chemical engineer frequently took him to South America, outdoes Le Boeuf sur le toit with his fabulous Modern Times Sonata for violin and piano, engrossingly performed by Marijke van Kooten and Frans van Ruth".

   PS Waarbij opgemerkt moet worden dat Liliens eerste reis naar Zuid-Amerika pas ruim tien jaar na het componeren van de sonate plaats vond.

 

 

 

2015, 5 juni

 

Gisteren, 4 juni 2015, bood Carine Alders, zakelijk leider van de Leo Smit Stichting, het eerste exemplaar van het boek Vervolgde componisten in Nederland aan aan Ed Spanjaard.

In het boek staat een aantal componistenbiografieën, waaronder die van Ignace Lilien (van mijn hand).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015, 29 mei

     Op 26 april 2015 vond in Hoog-Keppel een besloten concert plaats onder auspiciën van 401NederlandseOperas.nl.  Achter deze naam gaat een initiatief schuil van René Seghers, die bezig is het Nederlandse en Vlaamse opera-erfgoed in kaart te brengen.

  Een van de geprogrammeerde werken was het duet Graziaan-Beatrijs uit Liliens opera Beatrijs. Het werd uitgevoerd door Jolien De Gendt en Denzil Delaere met aan de piano Pieter Dhoore.

  Klik hier om de aankondiging van het concert en hier om de inleiding tot Lilien te lezen.

 

 

 

2015, 24 mei

     De eerste actualiteit op deze bladzijde is natuurlijk dat deze aan Ignace Lilien gewijde site sinds 21 mei on line is. Om te beginnen wil ik hier - niet helemaal actueel meer - een aantal uitvoeringen van muziek van Lilien vermelden uit de periode 2006-2015.

 

 

 

Op 1 december 2006 speelden Eleonore Pameijer en Marcel Worms Liliens Divertimento voor fluit en piano in zijn geboorteplaats L'viv. Hier bekijkt Leonore het affiche.

 

 

 

 

 

 

     Op 12 maart 2010 verzorgde het Rotterdamse kamerkoor Ad Libitum onder leiding van Frank de Groot de wereldpremière van de koorliederen op gedichten van Joachim Du Bellay. Deze liederen werden in 1948 geschreven voor het Nederlands Kamerkoor en zijn dirigent Felix de Nobel. Een uitvoering kwam er toen niet van. Het programma van Ad Libitum bevatte verder werken van Sweelinck, Lassus, Bertrand, Hendrik Andriessen en Milhaud, alle op gedichten van Du Bellay en Ronsard.

 

 

     Onder auspiciën van de Leo Smit Stichting werden de volgende werken uitgevoerd.

  Mária Lécina door Irene Maessen en Shuann Chai op 29 juni 2010 tijdens het concert 'De groep van Delft'. Er was een herhaling op 18 september 2010 en de cyclus werd ook uitgevoerd op 29 augustus 2010 tijdens de Amsterdamse Uitmarkt (kleine zaal Concertgebouw).

  De Eerste Cellosonate werd uitgevoerd door Doris Hochscheid en mij tijdens een door de Leo Smit Stichting georganiseerd kamermuziekfestival in het Amsterdamse Bethanienklooster op 18 september 2011.

  Music for the smiling tomorrow werd uitgevoerd door Eleonore Pameijer, Borislav Čičovački en Miloš Veljkovič op 16 december 2013 met een herhaling in Servië op 28 maart 2014.

 

 

     Op 28, 29 en 30 mei 2011 organiseerde de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag een internationaal congres onder de titel Beatrijs de wereld in.

  In het kader hiervan gaven Nathalie Mees en Lodewijk Muns op 28 mei een recital, waarin zij fragmenten uit Liliens opera Beatrijs uitvoerden. Op 29 mei verzorgde Lodewijk Muns bovendien nog een lezing.

  Een door hem samengestelde webexpositie staat op de site van het Nederlands Muziek Instituut.

 

 

De Badische Zeitung van 21 januari 2014 meldt de uitvoering van liederen op gedichten van Julian Tuwim door sopraan Dorothea Rieger en pianiste Joanna Wicherek.

Verder op het programma Tuwim-liederen van Karol Szymanowski, Witold Lutoslawski en Mieczyslaw Weinberg.

(Rathaus Gundelfingen)

 

 

"Um Sehnsucht, Liebe und Melancholie handelten die zarten Melodien, die im Anschluss erklangen und von Ignacy Lilien (1897 bis 1964) stammten".

 

 

 

 

 

Op 28 maart 2014 voerde ik met Elnara Shafigullina Veronica uit in de serie Dutch Masters Chamber van het Conservatorium van Amsterdam.

Na afloop van het concert: ontmoeting met Joris Lilien.

 

 

 

Van 2013 tot 2015 speelden Doris Hochscheid en ik een aantal malen de Eerste Cellosonate, mede in het kader van onze cd-opname (zie Discografie). Het werk bestond alleen maar als autograaf, maar met instemming van Joris Lilien hebben we een uitgave verzorgd, die verschenen is bij Donemus.

Op 25 januari 2015 speelden we het werk zelfs twee keer op één dag in de serie van de Randmeerconcerten. Verder op het programma werken van Janáček, Debussy en Bridge.